Rediger indmeldelsesformular

Hvilke informationer ønsker du om nye medlemmer?

 

Når der første gang oprettes en ny hjemmeside i vores system, så er den 'født' med en standardformular med felter som medlemmerne bliver bedt om at udfylde, før de kan blive meldt ind i foreningen. Denne indmeldelsesformular kan naturligvis tilpasses til foreningens behov, hvis den ikke indholder alle de datafelter, som i gerne vil have, at nye medlemmer skal oplyse til jer ved indmelding.

Du finder formularen ved at vælge "Medlemmer" og "Tilpas formularer" og "Online indmelding" fra den sorte administrationsmenu:

 

Det er en meget stor formular med mange felter og den kan virke uoverskuelig første gang man ser den. Den er delt ind i forskellige sektioner, som vil blive beskrevet nedenfor.

 

 

  1. Indmeldelsesoverskrift
    Denne overskrift vil stå lige over indmeldelsesformularen, når siden, hvor den er placeret på åbnes. Placér cursoren i tekstfeltet og skriv noget andet, hvis du vil ændre den.

  2. Introduktion
    Introduktionsteksten vises lige over formularen og er et tekstfelt, du kan bruge til at beskrive over for det nye medlem, hvordan man udfylder formularen.

  3. "Fortsæt tekst"
    Denne tekst sidder på den knap som er placeret nederst på siden lige under formularen - og som det nye medlem skal klikke på, for at komme videre til den side, hvor man kan vælge et hold. Er jeres hold sat op med "Autotildel", så kommer det nye medlem videre til en bekræftelsesside, hvor holdet vil være valgt for vedkomne.

 

  1. Medlemsinformationer
    Den første sektion i indmeldelsesformularen angår de personlige informationer om medlemmet. Her findes den type felter som det er mest almindeligt at kræve af nye medlemmer. Alle felterne i denne sektion er 'påkrævet' - dvs. medlemmet skal oplyse dem for at kunne komme videre med sin indmeldelse. Man kan se, at de er påkrævede ved at kigge på feltets navn i den grønne bjælke på tværs af siden. Er feltnavnet skrevet med fed tekst, så er det sat op som et påkrævet felt. 

  2. Elementer
    Man kan også se, hvilken type felt, der er oprettet ved at kigge på, hvad der står efter bindestregen i feltets navn. Står der "tekstfelt", så er feltet oprettet som et tekstfelt. Og man kan klikke på den grønne bjælke og åbne opsætningen af hvert enkelt felt, hvis man vil se flere detaljer om det.

  3. Tilføj element
    Hvis man gerne vil tilføje endnu et felt som et nyt medlem skal udfylde med data, kan man klikke på "Tilføj element" knappen for at få endnu et felt sat ind i den sektion, man arbejder med. Vil du gerne vide mere om, hvordan du opretter felter/elementer, så læs mere her. Vil du gerne lukke en sektion som du har åbnet op for, kan du gøre det ved at klikke på "Luk".

  4. Log ind
    Næste sektion i formularen omhandler oprettelse af brugernavn og kodeord. Vil man gerne tillade foreningens medlemmer, at de kan oprette deres brugernavn og kodeord selv, skal man lade denne sektion forblive en del af indmeldelsesformularen. Men hvis man ikke vil tillade medlemmerne selv at vælge deres brugernavn og kodeord, fordi man ønsker, at systemet skal tildele disse automatisk, så skal man slette denne sektion i formularen. Det gør man ved at klikke på den røde knap med skraldespanden i den grå bjælke med sektionens navn.

 

Den nederste del af formularen indeholder en del sektioner som er vigtige for foreninger vis medlemmer kan være børn. Man kan nemlig indsætte specielle felter, så forældrene også kan oplyse deres navn(e) og kontaktinformationer udover barnets. Og har man mange medlemmer som er i familie med hinanden, kan man også give dem mulighed for at oprette sig som familie, i stedet for at de skal melde sig ind én efter én.

  1. Betingelser
    Dette er et afkrydsningsfelt som medlemmet skal markere for at indikere, at man accepterer foreningens betingelser. Der vil blive vist et link ved siden af afkrydsningsfeltet, så det kommende medlem kan læse dem, før man accepterer dem. Det er et påkrævet felt, så man skal markere afkrydsningsfeltet, for at kunne komme videre med indmeldelsen.

  2. Familie
    Dette felt er ikke påkrævet. Det er med i formularen, så familiemedlemmer kan melde sig ind på én gang, i stedet for at skulle melde sig ind af to ellere flere gange. På den måde bliver medlemmerne også registreret som familie i systemet, og det vil sige at der kun bliver sendt én kontingentopkrævning til den ældste i familien, hvorpå alle familiens kontingenter opkræves. Feltet er oprettet som en formsekvens der ikke kan redigeres i.

  3. Forældre
    Dette felt er heller ikke påkrævet. Det er med i formularen, så forældrene til det barn, som meldes ind i foreningen kan angive deres navne og kontaktinformationer, så foreningen får mulighed for at kontakte både dem og barnet, når der skal sendes beskeder, opkrævninger og/eller invitationer til stævner/kampe osv.

  4. Fortsæt
    Dette felt skal man helst ignorere og bare lade være som det er. Det har betydning for den "Fortsæt" knap, man opretter i toppen af formularen, så medlemmet kan komme videre til næste side, når formularen er udfyldt.

  5. Tilføj sektion
    Hvis du gerne vil have en sektion, hvor du selv opretter nogle felter som nye medlemmer skal udfylder, udover dem som er del af formularen som standard, kan du gøre det ved at klikke på denne knap.

  6. Gem
    Når du er færdig med at redigere indmeldelsesformularen, skal du klikke på gem knappen for at få dine ændringer gemt. Det er ikke nødvendigt at gemme undervejs mens du ændrer på de individuelle sektioner.

 

Opret flere sektioner og elementer efter behov 

Brug knappen "Tilføj sektion" til at lave flere sektioner og derefter knappen "Tilføj element" til at oprette felter i din nye sektion. Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan man arbejder med sektioner og elementer, kan du læse mere her